איזה מצרכים כדאי שיהיה בכל בית?

אוכל ביתי בקלות
איזה מצרכים כדאי שיהיה בכל בית

מי שכבר יצא לקרוא כאן מתכון או שתיים בטח שם לב שברוב המקרים מדובר במתכונים פשוטים וקלים, ממצרכים שיש לכולנו בבית. אך אילו מצרכים כדאי שיהיה בבית? בכתבה הבאה, פתחתי את המזווה (והמקרר, והמקפיא) ויצאתי לגלות אילו מוצרים צריך שיהיה בבית בכל מצב. בין אם אתם עוברים לבית חדש ומחפשים רשימת קניות לבית חדש, או שאולי אתם פשוט רוצים להיות יותר "על זה" הרשימה הזו בשבילכם.

הערה ממש חשובה לפני הכל – אני ממש לא מעודדת צרכנות יתר, זו הרשימה שיש לי בטלפון וכל פעם לפני הקניות אני בודקת שיש לי את כל המרכיבים האלו בבית, אם משהו חסר, אני קונה מחדש, אני ממליצה לכם גם, אל תהפכו את הבית שלכם לסופר משפחתי – אין צורך להחזיק בבית 8 סוגי פסטות וארבע קילו אורז (אלא אם זו הכמות שאתם צורכים בשבוע) אוכל טרי, גם אם מדובר באוכל יבש בעל תוקף ארוך הוא בריא יותר ועדיף בעיני.

כמה טיפים לקניה חכה ומושכלת

אני באה מבית של "שפע" שמתבטא בארבעה חבילות פסטה בשבוע, גם אם לא אכלו בשבוע לפניי בכלל, ובתירוץ הקבוע של "שיהיה", בית שבו יש 2 מקררים ועוד מקפיא קטן (ולא, אנחנו לא משפחה מרובת נפשות).

הדבר הזה גרם לי להגיע למסקנה שאגירת אוכל היא אחד התסמינים הכי ישראליים (אולי יהודיים? אולי רק במשפחות של שורדי שואה? אני לא סגורה על ההגדרה) ולכן, לפני הכל, חשוב לי לרשום כאן כמה טיפים שמנחים אותי בכל פעם שאני עורכת קניות, במטרה של להפחית את החשבון הסופי בקופה וכן את המוצרים שזרוקים סתם בבית ולא אוכלים.

  1. תייצרו לכם רשימה קבועה: בדיוק כמו הרשימה שאני מציגה כאן, זו רשימת הקניות הבסיסית שלי, בכל שבוע, עשר דקות לפני שיוצאים לקניות אני פותחת את ארונות המזווה ובודקת שיש הכל, לדוגמא, בכל רגע נתון יש לנו 2 קילו חזה עוף בבית. אם אכלנו אחד מהפעם הקודמת שהיינו, כעת יש קילו אחד, זאת אומרת שברשימה השבועית ארשום קילו אחד.
  2. אל תתפתו לקנות במבצעים: הסעיף הזה קצת בעייתי, כי יש כאן אבל מאוד גדול, והאבל הוא במוצרים שהכי הולכים לנו בבית. אך הינה סיפור-משל קצר. לפניי שבועיים לוויתי את אמא שלי לקניות, היא גרה עם אבא ואחותי הקטנה והיה "מבצע" על אבקת כביסה, 2 ב-X כסף. בואו נגיד שה"הנחה" חסכה לקונים שתי אבקות כביסה 5 שקלים במצטבר (מבלי לזלזל בחמישה שקלים). אמא מיהרה להוסיף 2 אבקות כביסה שוזקרה לעברי "שיהיה" ששאלתי למה 2 (שלושה נפשות בבית, זוכרים?) כשהגענו הביתה לפרוק את הקניות, ראיתי שיש לה עוד חבילה סגורה בארון, ומה המסקנה? למרות שכביכול היא חסכה חמישה שקלים, היא בזבזה X שלא היה מתוכנן בכלל, רק בשם המבצע.
  3. אל תעשו קניות שאתם רעבים: כשאנחנו רעבים, יש לנו נטייה לקנות יותר, יש אשכרה עשרות מחקרים שמוכיחים את זה. לכו לקניות על בטן מלאה וככה המוח שלכם פחות יתפתה מקניית מוצרי מזון אימפולסיביים. (מכירים את זה שאתם הולכים בסופר ורואים משהו טעים ואומרים "יאא בא לי!", אז זה)

מצרכים שצריך שיהיה בכל מזווה

נסו לקנות רק מה שבאמת צריך
נסו לקנות רק מה שבאמת צריך

פסטות, אורז וקטניות

בהתאם למה שאתם אוכלים ואוהבים, אני ממליצה לכם להחזיק בבית 3-4 סוגי פסטות, נסו לגוון עם סוגי הפסטה כך שתוכלו להפיק מהם את המירב, כמו למשל ספגטי, קנלוני/לזנייה ו-2 פסטה בצורות שאתם אוהבים. אצלי, יש בבית ארבעה חבילות באופן קבוע, מצד שני אנחנו ממש אוהבים פסטות ואוכלים לפחות פעמיים בשבוע פסטה, אם אתם אוכלים פחות מהכמות הזו, אולי תסתפקו בשני חבילות בכל רגע נכון.

באותו נושא, גם כשמדובר באורז וקטניות שונות (קינואה, בורגול, עדשים שחורות) נסו לחשוב באיזה תדירות אתם מכינים עם הדברים האלו אוכל, אם התשובה היא פחות מפעם בשבוע, אין צורך להחזיק בבית יותר מחבילה אחת.

שימורים

אז לפי אותו עיקרון שהסברתי בקטניות, שימורים שאתם צורכים יותר הרבה, אנחנו נקנה יותר מיחידה אחת, אם יש שימורים שאנחנו צורכים פחות אז נקנה אחד ורק כשייגמר נקנה שוב. בכל מקרה אלו השימורים שאני ממליצה שיהיה לכם בבית, תמיד:

  • רסק עגבניות מרוכז
  • עגבניות מרוסקת
  • קרם קוקוס – יכול להוות פתרון מצוינים למתכונים שאנחנו רוצים להפוך לפרווה או לטבען.
  • זיתים, מלפפונים חמוצים, תירס גמדי, גרגירי תירס, לבבות דקל – לפי העדפתכם.
  • טונה ודגים משומרים אחרים
  • פטריות, אפונה, חומוס – למי שאוהב.

קמחים

טוב אני מודה שזה קצת טריקי וזה תלוי כמה אתם אופים בבית, בכל מקרה אני ממליצה לכם להחזיק בכל רגע נתון חבילת קמח אחת (Tני לא אוהבת לקנות קמח תופח אלא פשוט מוסיפה לו אבקת אפייה) אם אתם ממש אוהבים לאפות, כמוני, הייתי מגדילה את כמות הקמח בהתאם להיקף האפיה שלכם ומוסיפה קמחים ייעודים למה שאתם אוהבים לבשל, לדוגמא קמח ללחם, קמח לפיצות ועוד.

שימו ❤️ מומלץ לאחסן קמח פשוט במקרר כדי שלא יכנסו אליו מזיקים, אם אתם קונים קמח מנופה שמגיע באריזה אטומה אין בעיה להשאיר במזווה.

תבלינים

מלח, פלפל וסוכר

אני אוהבת שיש לי בבית תמיד מלח שולחן (הרגיל של המלחיות) פלפל שחור גרוס (שוב, הרגיל) ומלח ופלפל גסים שטוחנים במטחנה, הטעם שלהם חזק יותר ואני אוהבת להשתמש בהם כשצריך לחדד טעמים (Tו שפשוט בא לי להרשים😉)

אל תשכחו גם את הפלפל הגרוס ופלפל לבן.

מבחינת סוכר, אם אתם אופים הרבה, כנראה שכדאי שיהיה לכם יותר מחבילה אחת סגורה, אם מדובר על סוכר רק לצרכי הכנת משקאות, אז חבילה אחת תספיק.

תבלינים שונים

גם כאן, האפשרויות לא נגמרות וכל אדם יצטרך לבצע התאמות לחיך ולצורת הבישול שלו, אבל הינה המאסט שלי:

  • פפריקה מתוקה וחריפה
  • כמון
  • כורכום
  • אגוז מוסקט
  • קינמון (טחון ומקלות קינמון)
  • אבקת שום
  • צ'ילי גרוס
  • אורגנו
  • זעתר
  • עלי דפנה
  • תבלינים נוספים שכדאי לשקול: מלח לימון, גריל עוף, בהרט, ראס אל חנות, אבקת מרק, טימין וכו'.
  • זה נראה לי כמו מקום טוב להכניס את הפירורי לחם לרשימה שלנו.

אבקות, שמרים וכו'

רטבים

אל רשימת הרטבים שלי אני מכניסה את המוצר רק כשהוא ממש על סף סיום, כשאני מתכוונת לרטבים אני מתכוונת לרשימה הבאה: טחינה , צילי, סויה, קטשופ, פסטו, שום כתוב, מייפל, סילאן, דבש,

כמובן שחוץ מהשלושה האחרונים כל שאר הרטבים מאוחסנים במקרר ברגע שהם נפתחים.

ממרחים

ממרחים זה לפי הטעם האישי שלכם, הממרחים שחובה שיהיה אצלי זה נוטלה, שוקולד השחר וחמאת בוטנים. כל אחד והעדפות שלו.

שמנים

אני ממליצה לכם להחזיק בבית תמיד שמן זית איכותי ושמן קנולה. אם אתם אוהבים מאכלים בסגנון אסיאתי, אל תוותרו על שמן שומשום שמוסיף טעם מיוחד לאוכל ומשפר מתכונים.

קקאו ושוקולד

כשאני מדברת על שוקולד אני מתכוונת לטבלאות שוקולד, מטבעות שוקולד איכותי לאפייה או שוקולד צ'יפס פשוט שקונים בסופר, מומלץ במיוחד למי שאופה, מי שלא יכול לוותר. (אלא אם בא לו לנשנש טבלת שוקולד מפעם לפעם, אני לא שופטת בכלל 😉.

מצרכים שצריך שיהיה במקרר

מצרכים שצריך תמיד במקרר
מצרכים שצריך תמיד במקרר

חלב וגבינות

טבעונים – מחילה.

זוכרים שבתחילת הפוסט שיתפתי שבאתי מבית אגרן כדי שתמיד "שיהיה", אז חלב זה הדפקה שלי, בכל רגע נתון אני חייבת לדעת שיש בקבוק חלב אקסטרא, שיהיה, אבל לכם – אנשים שפויים – אני אמליץ להחזיק חלק לפי הכמות שאתם שותים, אם אתם לא מצליחים לסיים חלב אחד בשבוע, אין צורך לקנות 2-3 בקבוקים.

לגבי הגבינות, אנחנו מאוד אוהבים גבינות, בין הגבינות שתמיד תמצאו אצלנו: גבינת צהובה, גבינה לבנה, קוטג', בולגרית, פאטקי (תנסו!) וגבינה מגורדת.

אגב את המגורדת אנחנו שומרים במקפיא כי אנחנו לא משתמשים בה הרבה וככה היא נשמרת לאורך זמן (כמה חודשים טובים לפחות).

ירקות ופירות

אצלנו בבית, ירקות ופירות תופסים את רוב הנפח במקרר, ובאמת שקצרה היריעה מלהכיל את רשימת הירקות שיש לנו, אך אנסה לצמצמם:

  • ירקות "רגילים": מלפפון, עגבנייה, פלפלים בצבעים, גזר, פטריות.
  • ירקות מיוחדים: קישואים, קולורבי, שומר, חצילים.
  • תבלינים: פטרוזיליה, בזיליקום, נענע, כוסברה – לנו יש עציצים של כל אחד מהם בגינה וככה יש תמיד טרי.
  • פירות: בעיקר לפי אותה עונה, אבל תמיד תמיד תפוחים ובננות.
  • אבוקדו: לפי העונה כמובן. זה בכלל פרי, אבל קשה לי להכניס אותו לצד הבננות והתפוחים.

ביצים

גם כאן אני חוטאת, אבל משיקולי נוחות, ביצים ממשק הרבה יותר טריות וטעימות (וגדולות!) מהסופר, משיקולי נוחות אנחנו קונים כמות לחופש ומאחסנים במקרר. (עבורנו 2 תבניות גדולות מספיקות לחודש.)

מצרכים שצריך שיהיה במקפיא

דגים, עוף ובשר

גם כאן זה קצת טריקי, ובהתאם למה שאתם רגילים לאכול. אך הינה ההמלצה שלי:

דגים – תמיד תמיד יש לי במקפיא דגי פילה קפואים, אבל אנחנו ממש אוהבים לאכול גם באמצע שבוע.

עוף – תמצאו אצלנו במקרר באופן קבוע שתי חבילות חזה עוף ושתי חבילות כרעיים, לפעמים גם עוף שלם אחד.

בשר– אנחנו לא אוהבי בשר מושבעים, בדרך כלל יש לנו במקפיא חבילת בשר טחון אחד וכתף או חלק אחר שניתן להכין ממנו תבשילים פעם ב..

שונות – נקנקיות מרגז הולכות אצלנו הרבה ותמיד תמצאו חבילה במקפיא, גם שניצל תירס, מצלי ארוחות הצהריים הרשמי מככב אצלנו במקפיא בנציגותו.

*שימו לב שאנחנו לא קונים מוצרים ל"על האש" ומאחסנים, אנחנו קונים רק כשעושים על האש ואז אוכלים בשר טרי.

ירקות קפואים

חלק נכבד מהמקפיא שלנו, מוקדש לירקות קפואים, זה יכול להיות אפונה צהובה וירוקה, תחתיות ארטישוק, גרגירי חומוס (בעיקר לדג מרוקאי) לקט ירקות שקל להכניס לתנור ותוך כמה דקות יש אנטיפסטי מוכן ועוד.

לחמים

בגלל שאנחנו לא צורכים הרבה לחם, אנחנו בדרך כלל קונים לחם איכותי (מחמצת) ומקפיאים אותו. ואז כל פעם שורצים לאכול מפשירים במיקרו למשך חצי דקה ומקבלים לחם "טרי" יחסית, אבל היי, לפחות אנחנו לא זורקים כל שבוע לכם.

שכחתי משהו? כיתבו לי בתגובות👇

לכתבה הקודמת לכתבה הבאה